Prvi ciklus Startup Akademije započeo je u listopadu 2015. godine i trajao gotovo tri mjeseca. Deset timova je prošlo kroz edukativno-mentorski program radeći na razvijanju vlastitih poslovnih ideja. Članica jednog od timova je bila i Ana Ćavar koja je, zajedno sa sestrom Dijanom Perić, odlučila svoju ideju web shopa za prodaju ručno izrađenih, dizajnerskih artikla iz BiH pretvoriti u uspješan biznis. Dvije mlade žene na Demo Danu su pobijedile i osvojile vrijednu nagradu. Danas je Ana vlasnica Dream Studia, poduzeća smještenog u prostorijama INTERA Tehnološkog Parka. U nastavku pročitajte što Ana Ćavar kaže o svom dosadašnjem putu i planovima za budućnost.
Sudionica ste i pobjednica prvog ciklusa Startup Akademije. Jeste li očekivali takav rezultat kada ste se prijavili?
Ne. (smijeh) Čak se sjećam kada sam prvi puta čula za Startup Akademiju, razmišljala sam kako ću, sa tada svojih 29 godina uspjeti ‘uhvatiti korak’ s puno mlađom ekipom koja rastura na domaćoj startup sceni i kojima su riječi poput ‘crowdfunding’, ‘pitch’ i ‘hackathon’ dio svakodnevnog žargona, dok je meni u tom trenutku za pojašnjenje takvih pojmova najčešće bila potrebna Google tražilica. No, želja za ostvarivanjem ideje koju smo imali je nešto o čemu godinama razmišljamo i znali smo da ju ne možemo ostvariti ako ne nađemo način da se educiramo konkretno o poslovanju (porez, izvoz, poslovni plan – sve su to bile stvari o kojima nam je trebalo konkretno, praktično znanje) i ne nađemo financijska sredstva za pokretanje cijele priče. Sjećam se dok smo razmišljali hoćemo li se prijaviti na Startup akademiju, da sam Dijani, članici našeg tima, rekla: „Ma znaš šta? Za ovakvu nagradu se isplati slomit’!“ To smo na kraju i napravile. Slomile se, ali i osvojile nagradu.
Odlučili ste svoj san pretvoriti u stvarnost i baviti se poslom koji volite. Što je za Vas značilo sudjelovanje u programu Startup akademije?
Prije Startup Akademije smo imali iskustvo rada u kreativnim industrijama naše regije, čak bi (ne)skromno i rekla da je MODAMO koncept lider kada govorimo o toj industriji, no izlazak na inozemno tržište je sasvim druga priča. Tu su vam konkurenti s jedne strane istinski giganti, poput Amazona, ali vam istovremeno jednako respektabilan konkurent biva i onaj web shop pokrenut u malom selu u Švicarskoj, dakle tržište je ogromno, a vaši resursi ograničeni. Kroz naše formalno obrazovanje smo u teoriji naučili dosta, ali praktični primjeri, praktična znanja, iskustva ljudi su pokušali i uspjeli (ili nisu) i njihove lekcije je nešto što nam je uvelike pomoglo u pokretanju naše priče o web shopu.
Program je intenzivno trajao gotovo tri mjeseca. Što je iz Vašeg kuta bio najbolji dio i što Vas se posebno dojmilo tijekom Startup Akademije?
Konkretni zadaci. Obično učimo na nečijem primjeru, a na Startup Akademiji smo učili na svom primjeru, tj. kroz zadatke smo napravili naš poslovni plan, definirali tržište, kupca, marketing strategiju i uočili koji su nam nedostatci i što moramo popraviti da bi uspjeli. To su stvari bez kojih bi naš put bio puno duži i sigurno puno teži. Pored znanja koje smo dobili, skoro pa jednako važni su i kontakti koje smo stvorili, jer ta tri mjeseca provedete radeći s genijalnim mladim, inspirativnim ljudima koji o puno stvari znaju puno više od vas. Tu kvalitetnu sinergiju potvrđuje činjenica da danas kroz svoj redovni posao na MODAMO surađujemo s osobama koje smo upoznali upravo na Startup Akademiji.
Prve korake ste napravili, pokrenuli ste vlastito poduzeće i sada osvajate tržište. Koliko ste zadovoljni napretkom i koji su Vaši planovi za dalje?
Da, u 2016. smo osnovali našu kompaniju kojoj je osnovna djelatnost proizvodnja te prodaja putem interneta, napravili smo naš web shop, kreirali smo mali, ali sjajni foto studio te istražili sve moguće (i nemoguće) načine dostave iz BiH prema zemljama Europe i svijeta. Proces je to koji je trajao možda malo duže od očekivanog, ali smo zato zadovoljni učinjenim. Trenutno smo u fazi pregovora s dizajnerima čija će ponuda biti dio našeg web shopa, a nakon toga ide testiranje i puštanje web shopa u rad uz intenzivan marketing. Čekaju nas uzbudljivi, neizvjesni i, sigurni smo, nezaboravni mjeseci koji dolaze.
Za kraj, kakav je Vaš ukupan dojam o programu Startup Akademija i što biste preporučili budućim polaznicima?
Znam da puno ljudi u našoj sredini ima sjajne ideje, no nerijetko su one osobe koje su bez ideja, bez ikakvog cilja i motivacije puno ‘glasnije’ od ove prve skupine, pa je time i priča o odlasku i boljem životu koji nas ‘mlade’ čeka tamo negdje drugo, glasnija od sjajnih prilika koje se pružaju na našem tržištu. Kako je u jednom svom veoma popularnom tekstu Goran Milić rekao – nisu Šveđani, Njemci ili Danci sedam puta inteligentniji od nas pa da žive sedam puta bolje – prije bi rekla da oni uzimaju stvar u svoje ruke. Ne pomiruju se sa sudbinom posla na kojem se nezadovoljno mrcvare od osam do četiri, nego traže posao koji žele raditi, na kojem mogu napraviti konkretne rezultate (a ne kopirati brojeve iz jedne ćelije Excela u drugu), i ne zaustavljaju se dok takav posao ne nađu. Startup Akademija je prilika koja je dostupna za sve one koji žele uzeti stvari u svoje ruke, koji žele raditi posao koji vole, a ne koji moraju ili kojeg su dobili stjecajem okolnosti u nekom danom trenutku. Mi smo svoju priliku kroz Startup Akademiju iskoristili i uistinu se nadam da će isto napraviti i svi oni koji imaju ideju, a ne znaju kako ju i s kojim sredstvima pretvoriti u uspješan posao koji mogu raditi upravo ovdje, u Bosni i Hercegovini.